Kellemes meglepetés: alig emeltek árat az internet- és kábeltévé szolgáltatók

 

Önmérsékelt internetszolgáltatók

„Az áfa emelés kapcsán arra lehetett számítani, hogy a távközlési szolgáltatások árai érzékelhetően emelkednek, azonban vélhetően az erős verseny hatására ez nem így történt” – mondta Graur Tamás az Internetet.hu távközlési szakértője.

Hozzátette: Egyes internetszolgáltatók mint a Digi és a BTel a megnövekedett áfa költségeit nem hárították a fogyasztókra és nem emeltek árat. Mindez elegáns gesztus a részükről, mert így a nettó díjaikat kellett csökkenteniük, ami a nyereségük csökkenését vonja maga után.

Akik emeltek a díjaikon, azok is csak az áfa mértékéig tették. A januári áremelést jellemzően a nagy szolgáltatók, mint például a UPC, a T-Home és az Invitel lépték meg. Más szolgáltatók, mint az Enternet, Hello HD, EQnet vagy a NordTelekom, későbbre halasztották az áremelést, így nekik a januári bruttó díjuk még változatlan, január folyamán előre láthatóan az áfa változásnak megfelelő összeggel emelnek árat. Az Enternet időben emelt, de csak az ÁFA növekedést érvényesítette áraiban, míg a Drávanet 3-4 százalékkal drágított. Az áremelésről a szolgáltatók a meglévő előfizetőiket 30 nappal a hatályba lépés előtt kell tájékoztatniuk.

Az árazás a 27%-os ÁFA mellett nem egyszerű, olyan, hogy a nettó és bruttó ár is kerek legyen, nem létezik, általában persze a bruttó ár kell szépen kinézzen. Míg az árazásnál pl. a T-Home és a legtöbben felfele kerekítettek, az Invitel lefele kerekített, így az ő nettó árai is néhol csökkentek. Természetesen ez a lakossági szolgáltatásokra vonatkozik, az üzleti szolgáltatásoknál az új ÁFA érvényesítése mindenütt szinte automatikus volt.

Szinte változatlan TV díjak

A kábeltévé szolgáltatók piacát ugyancsak erős verseny jellemzi. Vélhetően ez az oka annak, hogy a Digi és a UPC Direct egyáltalán nem emelt árat. Mindössze 3 százalékos díjemelést hajtott végre az egyik legnagyobb kábeltévé társaság, a PR Telecom is. A T-Home az internet szolgáltatásaihoz hasonlóan 2-3 százalékkal emelt. Mindezek meghatározzzák a kisebb szolgáltatók szűk mozgásterét is.


A TV szolgálatatók TV csomag ajánlatai összehasonlítva, itt!


Dráguló mobil tarifák

A legnagyobb áremelés a mobilszolgáltatóknál történt. A Telenor árai emelkedtek a legkisebb mértékben: az Alaptarifa csomagjainak havidíját például mindössze 100 forinttal emelte, míg az Okostarifák havi kétszáz forinttal nőttek. A percdíjak is csak 1-1,5 forinttal növekedtek és az újdonságnak számító Hipernet tarifákon is csak havi 100 forintot emelt a Telenor. Mindez alig haladja meg az  ÁFA emelés érvényesítésének mértéket.
 
A Vodafone jóval nagyobb mértékben emelte a havidíjait: a Mátrix és Kontakt tarifákat például 300-400 forinttal emelte, ami az olcsóbb díjcsomagoknál jóval 10 százalék feletti emelkedést jelent. A  vezetékes telefont kiváltani hivatott Otthon csomagok is 10 százalék felett drágultak. Igaz viszont, hogy a percdíjain nem emelt a Vodafone.

A T-mobile szinte minden tarifáját legalább 4-5 százalékkal emelte. Az Ikon díjcsomagok havidíja például jelentős 5-12 százalékkal lett több, míg a Relax csomagok havi- és percdíja 4,5 – 5,5 százalékkal emelkedett. A MédiaMánia tarifacsalád havidíjai 6-8 százalékkal emelkedtek, míg a látszólag minimális 2-3 forintos percdíj emelés 10 százalékot meghaladó változást jelent.

Fejtörést okozó hűségidő

A szolgáltatóknak az is gondot okoz, hogy a hűségidős (határozott idejű) szerződéseikkel mitévők legyenek. Például az Externet előfizetői szerződéseiben csak a bruttó árak szerepelnek, így nem is emelték hűségidős előfizetőik díjait. Ugyanilyen módon a BTel sem emelte a hűségidővel rendelkező ügyfelei díját. A szolgáltatók többségénél azonban a szolgáltatás nettó ára plusz áfa szerepel a szerződésben, melyre alapozva minden gond nélkül árat emelhettek.

Megtérülő ügyfélbarátság

„Bár a díjemelés az adott jogi helyzetben mindenképpen indokolható lenne, több szolgáltató gondolhatta úgy, hogy az ügyfélbarát hozzáállás megtérül. Vélhetően ez is szerepet játszik abban, hogy a távközlési piacon igen mérsékelt volt az emelés. Természetesen a másik kézenfekvő ok az évek óta tapasztalható verseny, amely szintén erős visszatartó tényező” – vélekedett Graur Tamás az Internetet.hu távközlési szakértője.


2012. január 9. Szerző: Solt Ádám



Szolgáltató Kereső: Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

Szolgáltató Kereső

Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

  1. Kérjük, adja meg az előfizetés típusát!
  2. Milyen szolgáltatás érdekli?Kérjük, első lépésben az előfizetés típusát adja meg.
  3. A pontos találatok érdekében adja meg irányítószámát és címét!Kérjük, második lépésben a szolgáltatás típusát adja meg.
Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Kérjen visszahívást!